Het concept
Wat is ART23?
Dit is een nieuw prêt-à-porter-merk dat de knowhow van Belgische, maar ook van Europese ontwerpers en kunstenaars in de verf zet. ART23 doet zijn uiterste best om de wereld en de mensen zoveel mogelijk te respecteren. Al onze kleding is afkomstig van een biologische landbouw gecertifeerde GOTS (tenminste). Om dit zoveel mogelijk te kunnen garanderen, werken we met de partners van het Belgische merk Stanley & Stella.
Het onstaan van ART23 en zijn naam?
Laten we beginnen bij het begin … Ik was in mijn laatste jaar van de bacheloropleiding (2017), in Trade & Development in Brussel, ik was en ben nog steeds een volgeling van de eerlijke handel die een vector van ontwikkeling zou kunnen zijn in vele landen. Dat jaar kwam ik tot de volgende conclusie: er werden steeds meer fair trade en biologische levensmiddelen aangeboden, maar voor textiel vond ik het aanbod te gering. Het vinden van fair trade kleding was tijdrovend en de stijl die gevonden kon worden kwam niet overeen met mijn smaak. Op een avond, tijdens een rijke en levendige discussie met mijn ouders, kwam het idee “waarom niet een trendy, tijdloos kledingmerk lanceren dat de mens en zijn omgeving respecteert”.
Na verloop van tijd, en een paar avonden later, kwam dit idee steeds meer naar voren in onze gesprekken; tot we ons op een dag afvroegen wat de naam van dit merk zou zijn als we het zouden maken? Toen we erover nadachten, zeiden we tegen onszelf dat er een wetsartikel moest zijn dat onze waarden en die van dit potentiële toekomstige merk zou illustreren. Het magische moment waarop, na veel discussie, de aanzet werd gegeven: de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en artikel 23, waarin staat dat:
- “Een ieder heeft het recht op arbeid, op vrije keuze van beroep, op rechtmatige en gunstige arbeidsvoorwaarden en op bescherming tegen werkloosheid.
- Een ieder, zonder enige achterstelling, heeft recht op gelijk loon voor gelijke arbeid.
- Een ieder, die arbeid verricht, heeft recht op een rechtvaardige en gunstige beloning, welke hem en zijn een menswaardig bestaan verzekert, welke beloning zo nodig met andere middelen van sociale bescherming zal worden aangevuld.
- Een ieder heeft het recht om vakverenigingen op te richten en zich daarbij aan te sluiten ter bescherming van zijn belangen.”
Deze verschillende elementen die in deze tekst aan de orde komen, hebben immers als vanzelfsprekend de naam die we aan dit project wilden geven, geargumenteerd. In de loop van de maanden en jaren wilde ik ook een lokale dimensie aan dit project toevoegen. Zo wilde ik in 2019, na twee opleidingen in duurzaam ondernemen en verschillende beschouwingen en analyses van het project, wou ik Belgische en zelfs Europese kunstenaars en ontwerpers bij elkaar brengen. In de modesector hebben we het vaak over stylisten en couturiers, maar nooit over ontwerpers – of in ieder geval veel minder – De tweede aanleiding was waarom we de afkorting van het woord “artikel” gebruikte om er “ART” van te maken, wat zowel verwijst naar artikel 23 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, maar ook naar de talenten van de kunstenaars die met het merk samenwerken.
Plannen voor de toekomst?
Om te beginnen wil ART23 ook een assortiment ontwikkelen dat gewijd is aan mannen en dat aan dezelfde voorwaarden en criteria voldoet als de vrouwencollectie. We willen ook partnerschappen aangaan met verschillende Belgische en Europese kunstenaars.
Een ander project voor de toekomst is het werken met gecertificeerde werkplaatsen in het Zuiden, zoals in Cambodja, en het opzetten van een samenwerking tussen onze Europese kunstenaars en die uit het Zuiden.
Transparantie
We zijn ons ervan bewust dat nog niet alles wat we aanbieden perfect is en we willen dat verbeteren. Verandering en verbetering gebeurt echter niet in een dag; het kost tijd.
De kledingstukken die wij aanbieden worden geselecteerd door middel van bestaande certificeringen waarin wij vertrouwen hebben. We zouden echter ook willen werken met kledingwerkplaatsen, die niet altijd gecertificeerd zijn vanwege het financiële aspect dat dit vertegenwoordigt, maar die de beginselen van eerlijke handel en de criteria van artikel 23 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens respecteren. De beste manier om dit te doen is volgens ons om ter plaatse te gaan en deze elementen zo goed mogelijk te controleren. We zijn nog niet zover, maar we hopen dat we dat snel kunnen doen.
Transparantie is een van de kenmerken van ART23. Het is dan ook vanzelfsprekend dat wij u vertellen over onze tekortkomingen, maar ook over onze sterke punten. Het is in deze geest dat wij u de verschillende kosten van onze kledingstukken laten zien.
- Prijs van het gecertificeerde sweatshirt: 20,80€
- Afdrukken: 5,25€
- Verpakking: 4€
- BTW: 11,37€
- Vergoeding kunstenaars, werking & salarissen: 27,58€
- Totale prijs van de sweatshirt: 69,00 €